Gmina Wierzchosławice - Małopolska, powiat tarnowski

[darkmysite switch="5" width="75px" height="25px" icon_plate_width="40px" icon_plate_border_size="2px" icon_width="20px" light_mode_bg="#000000" dark_mode_bg="#ffffff" light_mode_icon_plate_bg="#ffffff" dark_mode_icon_plate_bg="#062545" light_mode_icon_color="#062545" dark_mode_icon_color="#ffffff"]

IV Wierzchosławicka Liga Debat Oksfordzkich

To już czwarta edycja Wierzchosławickiej Ligi Debat Oksfordzkich! Tradycyjnie – projekt jest skierowany do uczniów szkół podstawowych z terenu gminy Wierzchosławice. Każda z pięciu szkół wystawiła swoich reprezentantów, łącznie 57 uczniów.

Projekt jest podzielony na dwa etapy. W trakcie pierwszego etapu uczniowie wraz z opiekunami uczestniczą w dwudniowych warsztatach podczas których, zdobywają wiedzę na temat komunikacji werbalnej i pozawerbalnej, autoprezentacji, sposobów wypowiedzi oraz radzenia sobie ze stresem.  Poznają także specyfikę debaty oksfordzkiej, zapoznają się z budową argumentu i linii argumentacyjnej oraz roli poszczególnych mówców.

Liga Debat Oksfordzkich to zawody drużynowe, dlatego ważne jest doświadczenie, budowanie drużyny i pracy w zespole, ale też więzi między uczniami i między drużynami. Warsztaty prowadzone są w każdej Szkole Podstawowej przez: Panią Agnieszkę Poliwkę oraz Pana Marcina Lewandowskiego.

Drugi etap obejmuje przeprowadzenie 10 debat, w systemie „każdy z każdym”. Etap ten wyłoni dwie najlepsze drużyny, które spotkają się w debacie finałowej.

O miejscu w tabeli decyduje w pierwszej kolejności suma dużych punktów za zwycięstwa. W przypadku, kiedy dane drużyny mają taką samą liczbę punktów dużych, do wyłonienia drużyny, która przechodzi do finału brana jest pod uwagę suma zdobytych we wszystkich debatach punktów małych – czyli zdobytych z ocen “Loży Mędrców”. W przypadku, kiedy liczba punktów małych jest jednakowa, o wejściu do finału decyduje dogrywka – dodatkowa debata.

Wierzchosławicka Liga Debat Oksfordzkich
Termin projektu:
październik 2025 - styczeń 2026
Uczestnicy
- 5 Szkół Podstawowych z terenu Gminy Wierzchosławice
- 57 uczniów
2 Etapy
- warsztaty w szkołach
- 10 debat "każdy z każdym"
+ debata finałowa

Drużyny

Projekt Prowadzą

Agnieszka Poliwka

LIDERKA PROJEKTU | TRENERKA | MARSZAŁKINI DEBATY

coachka, mówczyni, ekspetka People&Culture, współzałożycielka Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, mentorka w TEDx Tarnów i TEDx Mościce, specjalizuje się w komunikacji i wystąpieniach publicznych, pracuje indywidualnie (coachingowo i mentoringowo) oraz warsztatowo z firmami w obszarze kultury organizacyjnej

Marcin Lewandowski

TRENER | MARSZAŁEK DEBATY

politolog, współtwórca Tarnowskiej Ligi Debatanckiej i Akademickich Mistrzostw Polski Debat Oksfordzkich, Społeczny doradca ds. młodzieży Prezydenta Miasta Tarnowa

LOŻA mĘDRCÓW

Martyna Bąk

studentka architektury, aktywnie działająca w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, prowadząca warsztaty, wicemistrzyni XI sezonu Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, a także laureatka III miejsca w VI Ogólnopolskim Turnieju Debat Oksfordzkich fundacji Court Watch

Małgorzata Imburska

studentka dziennikarstwa, co-trenerka i sędzina w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, absolwentka Leaders Tarnów, prywatnie interesuje się teatrem klasycznym oraz muzycznym

Olga Kowal

absolwentka Tarnowskiej Ligi Debatanckiej (2015 - 2019), magister inżynierii produkcji i planistka w firmie produkcyjnej, która wie, że dobry plan to połowa sukcesu

Sebastian Graniczkowski

historyk, doktorant na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie, Zwycięzca Tarnowskiej Ligi Debatanckiej 2017 oraz Tarnowskiej Nocy Debaty 2018

Dawid Mocny

Przewodniczący Rady Gminy Wierzchosławice, student administracji na Akademii Tarnowskiej, uczestnik Tarnowskiej Ligi Debatanckiej (reprezentant ZSME), specjalista w Polskich Sieciach Elektroenergetycznych

Mateusz Muciek

student stosunków międzynarodowych i prawa, aktywnie działający w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, prowadzący warsztaty i sędzia, wicemistrz XI sezonu Tarnowskiej Ligi Debatanckiej

GOŚCIE SPECJALNI

asp. sztab. MARIUSZ CZAPKOWICZ

Kierownik Posterunku Policji w Wierzchosławicach

MAGDALENA FIGAS

nauczycielka, psychotraumatolog, animatorka społeczna związana z projektami edukacyjnymi dla młodzieży, ekspert ds. mediów i PR

dr n. med. JACEK GACOŃ

lekarz - kardiolog, internista

ALEKSANDRA KAŁUCKA

brązowa medalistka olimpijska we wspinaczce na czas (Paryż 2024), zwyciężczyni Pucharu Świata 2022, wicemistrzyni Europy 2022

JACEK KUROWSKI

dziennikarz sportowy TVP,
prezenter telewizyjny

Awatar żeński

?

-------

Awatar męski

?

-------

Awatar żeński

?

-------

Tezy

Tabela wyników

miejsce

szkoła

liczba debat

duże punkty

małe punkty

jako propozycja

jako opozycja

1.

Szkoła Podstawowa w Mikołajowicach

3

2

621,5

1

2

2.

Szkoła Podstawowa w Łętowicach

3

1

611,5

1

2

3.

Szkoła Podstawowa w Wierzchosławicach

2

1

428,5

2

0

4.

Szkoła Podstawowa w Ostrowie

2

1

427,5

1

1

5.

Szkoła Podstawowa w Rudce

2

1

413,5

1

1

Kalendarz Projektu

*P/O - Propozycja/Opozycja

6-7.10.2025

Warsztaty w Szkole Podstawowej w Łętowicach

8-9.10.2025

Warsztaty w Szkole Podstawowej w Mikołajowicach

8-9.10.2025

Warsztaty w Szkole Podstawowej w Ostrowie

13.10.2025

Losowanie tez - do poszczególnych debat

15-16.10.2025

Warsztaty w Szkole Podstawowej w Rudce

20-21.10.2025

Warsztaty w Szkole Podstawowej w Wierzchosławicach

29.10.2025, 10:00

DEBATA 1

(P) Szkoła Podstawowa w Ostrowie      228   :   193       Szkoła Podstawowa w Rudce (O)

TEZA: Bezpieczeństwo jest ważniejsze niż wolność.

29.10.2025, 13:00

DEBATA 2

(P) Szkoła Podstawowa w Łętowicach       214,5   :   226       Szkoła Podstawowa w Mikołajowicach (O)

TEZA: Media społecznościowe mają negatywny wpływ na proces kształtowania poglądów u młodych ludzi.

14.11.2025, 10:00

DEBATA 3

(O) Szkoła Podstawowa w Łętowicach    209   :   197,5    Szkoła Podstawowa w Wierzchosławicach (P)

TEZA: Dążenie do jak najdłuższego życia jest dobre.

14.11.2025, 13:00

DEBATA 4

(P) Szkoła Podstawowa w Mikołajowicach      211,5   :   199,5      Szkoła Podstawowa w Ostrowie (O)  

TEZA: Poświęcanie się sportowi w młodym wieku prowadzi do długoterminowych korzyści zdrowotnych i osobistych.

26.11.2025, 10:00

DEBATA 5

(O) Szkoła Podstawowa w Mikołajowicach   184  :  231   Szkoła Podstawowa w Wierzchosławicach (P)  

TEZA: To przede wszystkim odbiorca informacji jest odpowiedzialny za weryfikację jej prawdziwości.

26.11.2025, 13:00

DEBATA 6

(O) Szkoła Podstawowa w Łętowicach   188  :  220,5   Szkoła Podstawowa w Rudce (P)  

TEZA: Rodzice powinni mieć możliwość skutecznej kontroli treści, które w Internecie ogląda i publikuje nastolatek.

10.12.2025, 10:00

DEBATA 7

(P/O)  Szkoła Podstawowa w Łętowicach           vs          (P/O)  Szkoła Podstawowa w Ostrowie

TEZA: Świat byłby lepszy, gdybyśmy wszyscy wyglądali tak samo.

10.12.2025, 13:00

DEBATA 8

(P/O)  Szkoła Podstawowa w Rudce           vs          (P/O)  Szkoła Podstawowa w Wierzchosławicach

TEZA: Portale społecznościowe bardziej pomagają niż przeszkadzają w kształtowaniu relacji międzyludzkich.

31.12.2025

Ogłoszenie tezy finałowej


9.01.2026, 10:00

DEBATA 9

(P/O)  Szkoła Podstawowa w Mikołajowicach           vs          (P/O)  Szkoła Podstawowa w Rudce

TEZA: Rozwój cywilizacji powoduje upadek moralny człowieka.

9.01.2026, 13:00

DEBATA 10

(P/O)  Szkoła Podstawowa w Ostrowie           vs          (P/O)  Szkoła Podstawowa w Wierzchosławicach

TEZA: Aktywni i byli sportowcy nie powinni reklamować alkoholu.

po 19.01.2026

DEBATA FINAŁOWA

(P/O)  Szkoła Podstawowa w ………………           vs          (P/O)  Szkoła Podstawowa w ………………

TEZA: