UCHWAŁA NR XLVIII/325/2022 RADY GMINY WIERZCHOSŁAWICE z dnia 25 lutego 2022 roku w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Wierzchosławice
Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 5 ust. 3, art. 11b ust. 3, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 18a ust. 5, art. 18b ust. 3, art. 22 ust. 1 i 2, art. 23 ust. 4, art. 37a i art. 51 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1372 z późn. zm.), Rada Gminy Wierzchosławice uchwala:
STATUT GMINY WIERZCHOSŁAWICE
Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Statut Gminy Wierzchosławice określa:
- ustrój Gminy Wierzchosławice;
- zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy Wierzchosławice;
- organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów Gminy Wierzchosławice,
- zasady i tryb działania komisji, w tym w szczególności komisji rewizyjnej.
- zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich;
- zasady rozpatrywania skarg i wniosków;
- zasady działania klubów radnych;
- zasady uczestniczenia przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej w pracach rady gminy,
- uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy.
Rozdział 2.
GMINA
§ 2. Mieszkańcy Gminy Wierzchosławice (dalej także jako Gmina) tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową.
§ 3.
- Gminę stanowi: 11 jednostek pomocniczych (sołectw).
- Gmina wchodzi w skład Województwa Małopolskiego i jest częścią Powiatu Tarnowskiego.
- Siedzibą organów Gminy jest wieś Wierzchosławice.
- Terytorium Gminy obejmuje obszar o powierzchni 74,84 km kwadratowych. Granice Gminy oraz jednostek pomocniczych zaznaczone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.
§ 4.
- Gmina posiada znaki heraldyczne: herb, flagę i pieczęć ustalone uchwałą Nr XXII/150/00 Rady Gminy Wierzchosławice z dnia 26 października 2000 roku w sprawie ustanowienia herbu, flagi i pieczęci Gminy Wierzchosławice.
- Przewodniczący Rady, Wójt Gminy lub osoby przez nich upoważnione mogą nosić insygnia władzy samorządowej, których wzór i sposób używania określa odrębna uchwała.
- Jednostka pomocnicza Gminy może posiadać własne logo, którego wzór i zasady użytkowania określa odrębna uchwała Rady Gminy Wierzchosławice.
§ 5.
- Gmina posiada osobowość prawną.
- Gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
- Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.
Rozdział 3.
ZASADY DOSTĘPU DO DOKUMENTÓW I KORZYSTANIA Z NICH
§ 6.
- Działalność organów Gminy jest jawna.
- Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesję Rady i posiedzenia jej Komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych przez Wójta oraz Radę i jej Komisje. W celu zapewnienia jawności sesji, Przewodniczący Rady podaje do wiadomości mieszkańców informację o terminie, miejscu i przedmiocie obrad sesji poprzez umieszczenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy, na stronie internetowej Gminy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
- Obrady Rady Gminy są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Nagrania obrad są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej Gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty.
- Uchwały Rady i protokoły z sesji Rady udostępniane są w Biuletynie Informacji Publicznej.
- W przypadku udostępnienia dokumentów bezpośrednio w siedzibie Gminy, na poszczególnych stanowiskach pracy, odbywa się to w godzinach pracy Urzędu i w obecności pracowników Urzędu.
- Prawo korzystania z ww. dokumentów nie może w żaden sposób naruszać praw osób fizycznych i osób prawnych, przepisów o ochronie danych osobowych oraz innych szczegółowych regulacji prawnych dotyczących praw i interesów osób trzecich. Ograniczenia dostępu do dokumentów mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
Rozdział 4.
RADA GMINY
§ 7.
- Rada Gminy Wierzchosławice (dalej także jako Rada) jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy, z wyłączeniem spraw rozstrzyganych przez mieszkańców w drodze referendum.
- Ustawowy skład Rady wynosi 15 Radnych. Kadencja Rady trwa 5 lat licząc od dnia wyboru.
- Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady określa odpowiednia ustawa.
§ 8.
- Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady ( dalej także jako Przewodniczący) i dwóch Wiceprzewodniczących Rady, bezwzględną większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w oddzielnych tajnych głosowaniach.
- Przewodniczącego Rady wybiera się na pierwszej sesji spośród dowolnej liczby kandydatów zgłoszonych przez radnych uczestniczących w sesji.
- W przypadku, gdy żaden z kandydatów na Przewodniczącego nie uzyska w pierwszej turze wymaganej większości głosów, głosowanie powtarza się ograniczając je do dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu uzyskali w stosunku do pozostałych największą liczbę głosów.
- Wiceprzewodniczących Rady wybiera się w myśl zasad ustalonych w ust. 2 i 3.
§ 9.
- Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady, prowadzenie jej obrad a w szczególności:
1) planowanie prac Rady i ich inicjowanie;
2) przygotowywanie porządku obrad i zwoływanie sesji;
3) wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem obrad sesji, w tym zapewnienie ładu i porządku w czasie obrad;
4) podpisywanie uchwał, protokołów z obrad sesji oraz innych dokumentów Rady;
5) nadzorowanie obsługi kancelaryjnej sesji i posiedzeń komisji Rady,
6) kierowanie projektów uchwała pod obrady właściwych komisji;
7) występowanie w imieniu Rady na zewnątrz w sprawach opinii i stanowisk, które zostały przyjęte przez Radę; - W przypadku nieobecności Przewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje wskazany przez Przewodniczącego Wiceprzewodniczący, a w przypadku braku wskazania, Wiceprzewodniczący starszy wiekiem.
3. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek, co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, w trybie określonym w § 8 ust. 1.
4. W przypadku odwołania lub rezygnacji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego, Rada dokonuje wyboru uzupełniającego podczas tej samej lub najbliższej sesji.
§ 10. Do właściwości Rady Gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
§ 11.
- Rada działa zgodnie z uchwalonym corocznie ramowym planem pracy.
- Ramowy plan pracy uchwalany jest na wniosek Przewodniczącego Rady.
- W razie potrzeby Rada może dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.
- Przewodniczący Rady raz w roku do końca marca roku następnego przedstawia na sesji sprawozdanie z działalności Rady.
- Obsługę Rady zapewnia Wójt.
Rozdział 5.
SESJE RADY GMINY
§ 12.
- Rada obraduje na sesjach zwyczajnych lub nadzwyczajnych.
- Sesje zwyczajne zwoływane są przez Przewodniczącego Rady w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż jeden raz na kwartał.
- Sesje nadzwyczajne są zwoływane na wniosek Wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady. Przewodniczący Rady obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku, który powinien zawierać porządek obrad i projekty uchwał wraz z uzasadnieniem.
- Sesje mogą mieć charakter uroczysty.
- Sesje Rady są jawne. Przewodniczący Rady, na co najmniej 6 dni przed sesją podaje do wiadomości publicznej informację o terminie, miejscu i przedmiocie obrad sesji poprzez umieszczenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
- Podczas obrad na sali może być obecna publiczność, zajmująca wyznaczone w tym celu miejsce.
- Rada może odbywać sesje z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość (tzw. zdalny tryb obradowania) w przypadku, gdy taki sposób odbywania sesji jest dopuszczalny na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
§ 13.
- Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje komisarz wyborczy lub inna osoba określona przepisami prawa.
- Pierwszą sesję nowo wybranej Rady do czasu wyboru Przewodniczącego Rady, prowadzi najstarszy wiekiem Radny obecny na sesji.
- Porządek obrad pierwszej sesji obejmuje następujące sprawy:
- złożenie ślubowania przez nowo wybranych Radnych;
- wybór Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczących Rady;
- poinformowanie Rady o stanie budżetu oraz innych ważnych sprawach dla Gminy przez ustępującego Wójta.
§ 14.
- Sesję zwołuje Przewodniczący Rady lub w przypadku niemożności dokonania tej czynności przez niego, wskazany przez Przewodniczącego Rady Wiceprzewodniczący Rady, ustalając porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.
- W razie braku wskazania przez Przewodniczącego Rady, o którym mowa w ust. 1 sesje zwołuje Wiceprzewodniczący Rady starszy wiekiem.
§ 15.
- Zawiadomienie o zwołaniu sesji z dołączonym porządkiem obrad sesji, projektami uchwał wraz z krótkim uzasadnieniem i innymi materiałami związanymi z przedmiotem sesji, Radni otrzymują na piśmie lub środkami komunikacji elektronicznej, co najmniej na 6 dni przed rozpoczęciem sesji. Sposób doręczenia zawiadomienia oraz dołączonych materiałów Radny określa w złożonym oświadczeniu.
- W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 1, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
§ 16.
- Sesja odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu, jednak na wniosek Przewodniczącego Rady lub co najmniej 1/4 liczby obecnych Radnych, Rada może postanowić o kontynuowaniu obrad w innym terminie lub terminach, na następnym posiedzeniu lub posiedzeniach tej samej sesji. Może to nastąpić w szczególności ze względu na niemożność rozpatrzenia całości spraw porządku obrad na jednym posiedzeniu albo w szczególności, ze względu na uzasadnione poszerzenie porządku obrad, obszerność zagadnień związanych z punktem porządku obrad, potrzebę dodatkowych materiałów, dużą liczbę dyskutantów lub wystąpienie innych przeszkód, uniemożliwiających Radzie właściwe obradowanie bądź rozstrzyganie spraw.
- Radnych obecnych na odroczonej sesji uważa się za powiadomionych o terminie jej kontynuowania.
- Radnych nieobecnych na odroczonej sesji zawiadamia się niezwłocznie o terminie nowego posiedzenia.
- Przewodniczący Rady postanawia o przerwaniu posiedzenia w przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad, wyznaczając nowy bądź przewidywany termin jego zwołania.
- Z zastrzeżeniem § 66 ust 2 Radni stwierdzają swoją obecność na sesji podpisem na liście obecności przed rozpoczęciem sesji, co stanowi podstawę do wypłacenia diety za sesję. Równoznaczne z podpisem na liście obecności jest potwierdzenie obecności na wydruku sprawdzenia quorum.
§ 17.
- Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach, wskazany przez niego Wiceprzewodniczący Rady, w razie braku wskazania Wiceprzewodniczący Rady starszy wiekiem.
- Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: „Wysoka Rado, otwieram…….. Sesję Rady Gminy w Wierzchosławicach”.
- Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza prawomocność obrad.
- Po stwierdzeniu prawomocności obrad, Przewodniczący przedstawia porządek obrad sesji i stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad. Po zgłoszeniu wniosku poddaje go pod głosowanie.
- Zmiany w porządku obrad mogą być wprowadzone z zachowaniem procedury głosowania.
- Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, także w trakcie sesji.
- Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w § 12 ust. 3, dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.
§ 18.
- Porządek obrad sesji zwyczajnej winien zawierać:
- Otwarcie sesji, stwierdzenie prawomocności, przedstawienie porządku obrad;
- przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji oraz ewentualnych wniosków do protokołu;
- interpelacje i zapytania Radnych;
- sprawozdanie z działalności Wójta złożone w formie pisemnej za okres od poprzedniej sesji;
- rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska;
- wolne wnioski i informacje;
- zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych.
- Postanowienia zawarte w ust. 1 pkt. 2-4 oraz 6 i 7 nie są obligatoryjne dla sesji nadzwyczajnych oraz do sesji o charakterze uroczystym.
§ 19.
- Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku.
- Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, jednak w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.
- Czas trwania wystąpienia w dyskusji nie powinien przekraczać 5 minut, a powtórne zabranie głosu w tej samej sprawie 3 minuty. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady może przedłużyć czas wystąpienia.
- Ograniczenia czasowe określone w ust. 3 nie dotyczą wnioskodawców lub ich przedstawicieli prezentujących projekt uchwały oraz przedstawicieli komisji Rady Gminy opiniujących projekt.
- Podczas całej sesji Przewodniczący Rady udziela poza kolejnością głosu w celu zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:
1) stwierdzenia quorum;
2) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały;
3) zarządzenia przerwy w obradach ich odroczenia lub zamknięcia sesji;
4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów;
5) ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów;
6) przeliczenia głosów;
7) wyłączenia jawności obrad;
8) odesłania projektu uchwały do Komisji;
9) przestrzegania porządku obrad. - Po zgłoszeniu wniosku formalnego, dopuszcza się możliwość zgłoszenia wniosku przeciwnego. Nad wnioskiem formalnym nie prowadzi się dyskusji.
- Przewodniczący Rady niezwłocznie poddaje wniosek formalny pod głosowanie.
- 1) Poza kolejnością zgłoszeń Przewodniczący Rady udziela głosu Wójtowi lub osobie go zastępującej.
2) Poza kolejnością zgłoszeń Przewodniczący Rady może udzielić głosu Zastępcy Wójta, Sekretarzowi i Skarbnikowi Gminy, Radcy Prawnemu lub specjaliście.
§ 20.
- Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.
- W przypadku stwierdzenia, że Radny bądź osoba spoza Rady w wystąpieniu odbiega od przedmiotu obrad, bądź przekracza przeznaczony dla niego czas, Przewodniczący Rady przywołuje mówcę „do rzeczy”. Po dwukrotnym przywołaniu Przewodniczący Rady może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.
- Jeżeli forma lub sposób wystąpienia albo zachowanie Radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje Radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.
- W sprawach dotyczących jednostki pomocniczej Przewodniczący Rady może udzielić głosu właściwemu Sołtysowi.
- Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobom spoza Rady w trakcie omawiania konkretnego punktu porządku obrad, jeżeli punkt porządku obrad dotyczy interesu prawnego tych osób. Przewodniczący może udzielić głosu innym osobom spoza Rady, jeżeli przed sesją zgłosiły chęć zabrania głosu i podały tematykę, osoby te zabierają głos w pkt. „wolne wnioski”.
- Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali obrad przez osoby spoza Rady, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź zakłócają powagę sesji.
- Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady, zaproszonych na sesję i publiczności, a czas ich wypowiedzi nie powinien przekraczać 5 minut.
- W debacie nad raportem o stanie gminy mogą brać udział mieszkańcy nie będący radnymi na zasadach określonych w przepisach odrębnych. Mieszkaniec, który chciałby zabrać głos składa do Przewodniczącego Rady pisemne zgłoszenie, poparte podpisami co najmniej 20 osób.
§ 21.
- Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady Gminy i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.
- Radny ma prawo kierować do Wójta interpelacje oraz zapytania w sprawach dotyczących Gminy.
- Interpelacje dotyczą spraw Gminy o zasadniczym charakterze.
- Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające z niej pytanie. Interpelacje zgłasza się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady. Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelacje Wójtowi.
- Przewodniczący Rady na najbliższej sesji informuje Radę o złożonych interpelacjach i udzielonych przez Wójta odpowiedziach.
- Odpowiedzi na interpelacje są udzielane w formie pisemnej Przewodniczącemu Rady, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania interpelacji. Odpowiedzi składane są w Biurze Rady w dwóch egzemplarzach. Jeden egzemplarz Przewodniczący Rady przekazuje Radnemu, drugi pozostaje w Radzie.
- Odpowiedzi na interpelacje udziela Wójt lub upoważnione przez niego osoby.
- W razie braku odpowiedzi Wójta, Radny ma prawo zwrócić się o interwencję do Przewodniczącego Rady.
§ 22.
- Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
- Przepisy § 21 ust. 6 -8 stosuje się odpowiednio.
§ 23.
- Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję wypowiadając formułę „Wysoka Rado, zamykam……. Sesję Rady Gminy w Wierzchosławicach”.
- Czas od otwarcia sesji aż do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.
- Postanowienie ust. 2 dotyczy również sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 24.
- Warunki niezbędne dla prawidłowej pracy Rady na sesji, dotyczące zwłaszcza miejsca obrad oraz bezpieczeństwa Radnych i innych osób uczestniczących w sesji, a także porządku po jej zakończeniu, zapewnia Wójt.
- Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla tego miejsca.
§ 25.
- Obrady Rady są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Nagrania obrad są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej Gminy a informacja w tym zakresie zamieszczana na tablicy ogłoszeń w budynku Urzędu Gminy. Nagrania utrwalające przebieg obrad sesji są publikowane w sposób określony w ustawie.
- Ze względu na ochronę danych osobowych, w tym wizerunku osób trzecich niebędących funkcjonariuszami publicznymi, Wójt zapewnia spełnienie obowiązku informacyjnego w zakresie zasad przetwarzania danych osobowych osób biorących udział w sesji w charakterze gości lub publiczności.
- Z każdej sesji niezwłocznie sporządza się uproszczony protokół. Po przyjęciu na sesji ewentualnych uwag, protokół stanowi urzędowy zapis przebiegu obrad i podejmowanych rozstrzygnięć. Do protokołu załącza się teksty podjętych uchwał oraz inne materiały związane z przedmiotem obrad, listy obecności na sesji oraz wyniki głosowania.
- Protokół winien zawierać:
- numer sesji, datę i miejsce posiedzenia, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał;
- nazwisko przewodniczącego obrad;
- stwierdzenie prawomocności obrad;
- ustalony porządek obrad sesji;
- informację o ewentualnych wnioskach do protokołu z poprzedniej sesji;
- przebieg obrad, informację o dyskutantach oraz teksty zgłoszonych i przyjętych wniosków;
- przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów „za”, „przeciw” i „wstrzymujących się” oraz wykazem głosowań poszczególnych Radnych;
- czas trwania sesji;
- podpis Przewodniczącego Rady i osoby sporządzającej protokół.
- Protokół wykłada się do wglądu radnych w Urzędzie Gminy nie później niż na 7 dni przed następną sesją. Radni mogą zgłaszać na piśmie poprawki i uzupełnienia do protokołu nie później niż na dwa dni przed sesją. O ich uwzględnieniu decyduje Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta. Radni, których wnioski nie zostały uwzględnione, mogą przedkładać je na sesji.
Rozdział 6.
UCHWAŁY RADY GMINY
§ 26.
- Sprawy rozpatrywane na sesjach Rady rozstrzyga się podejmując uchwały, które są odrębnymi dokumentami, za wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym odnotowywanych w protokole sesji.
- Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym, chyba, że przepisy ustawowe stanowią inaczej.
- Radnych obecnych na sali obrad i nie biorących udziału w głosowaniu liczy się do quorum.
- Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
- Oprócz uchwał Rada może podejmować:
- postanowienia proceduralne;
- deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania;
- oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie;
- apele – zawierające wezwanie do określonego zachowania się, podjęcia inicjatywy lub zadania;
- rezolucje – zawierające wezwanie określonej instytucji do podjęcia wskazanego w rezolucji jednorazowego działania;
- opinie – zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny;
- opinie w sprawach wniosków składanych do Rady.
§ 27.
- Uchwała Rady winna zawierać:
- datę, tytuł, numer sesji, numer uchwały w/g kolejności jej podjęcia i rok podjęcia;
- podstawę prawną;
- postanowienia merytoryczne;
- termin wejścia w życie i ewentualnie czas jej obowiązywania;
- określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały;
- postanowienia końcowe.
- Uchwałę podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący.
- Oryginał uchwały ewidencjonuje się i przechowuje wraz z protokołem sesji w biurze Rady.
- Uchwały przekazuje się do realizacji lub do wiadomości właściwym organom, instytucjom bądź osobom.
- Uchwały Rady, zawierające akty prawa miejscowego, podlegają ogłoszeniu na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy przez okres dwóch tygodni, o ile przepisy szczegółowe nie stanowią inaczej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 28.
- Z inicjatywą podjęcia uchwały przez Radę mogą występować:
- grupa, co najmniej czterech Radnych;
- Komisje Rady;
- Wójt;
- Klub Radnych;
- grupa, co najmniej 200 mieszkańców gminy posiadających czynne prawo wyborcze do wybierania przedstawicieli do organu stanowiącego gminy, obliczone na dzień 31 grudnia roku ubiegłego ( obywatelska inicjatywa uchwałodawcza).
- Projekty uchwał składa się w formie pisemnej Przewodniczącemu Rady. Do projektu dołącza się uzasadnienie, które powinno wyjaśnić potrzebę i cel podjęcia uchwały.
§ 29.
- Wójt przygotowuje własne projekty uchwał wraz z uzasadnieniem i przedkłada je Przewodniczącemu Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji.
- Pozostałe podmioty uprawnione do inicjatywy uchwałodawczej opracowują projekty uchwał we własnym zakresie.
- Wójt zapewnia zaopiniowanie projektu pod względem formalnym i prawnym przez obsługę prawną Gminy.
- Uzasadnienia do projektów uchwał podejmowanych z inicjatywy Wójta podpisuje Wójt a w przypadku, gdy inicjatywę uchwałodawczą podejmuje inny podmiot – przedstawiciel tego podmiotu.
- Przewodniczący Rady po przedłożeniu projektu przez Wójta kieruje go do zaopiniowania przez odpowiednie Komisje Rady. Projekty uchwał, których wnioskodawcą nie jest Wójt Przewodniczący Rady kieruje do zaopiniowania przez Wójta i właściwe Komisje Rady.
§ 30.
- Projekt uchwały zgłoszony w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej staje się przedmiotem obrad Rady Gminy na najbliższej sesji po złożeniu projektu, jednak nie później niż po upływie 3 miesięcy od dnia złożenia projektu.
- Komitet inicjatywy uchwałodawczej ma prawo wskazywać osoby uprawnione do reprezentowania komitetu podczas prac Rady Gminy.
- Szczegółowe zasady wnoszenia inicjatyw obywatelskich, zasady tworzenia komitetów inicjatyw uchwałodawczych, zasady promocji obywatelskich inicjatyw uchwałodawczych oraz formalne wymogi jakim muszą odpowiadać składane projekty, określa odrębna uchwała Rady Gminy.
§ 31.
W czasie rozpatrywania projektów uchwał Przewodniczący Rady w pierwszej kolejności udziela głosu wnioskodawcy, przedstawicielom Komisji opiniujących projekt, Wójtowi oraz pozostałym dyskutantom.
Rozdział 7.
PROCEDURA GŁOSOWANIA
§ 32.
- Przed rozpoczęciem rozpatrywania projektu uchwały na sesji wnioskodawca lub jego przedstawiciel może wnieść autopoprawkę do projektu uchwały.
- Wnioskodawca lub jego przedstawiciel może wycofać projekt uchwały w każdym czasie przed jego ostatecznym głosowaniem.
§ 33.
- W głosowaniu biorą udział wyłącznie Radni.
- Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia quorum.
- Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie ani w Komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.
- Głosowanie może być jawne, tajne i imienne.
- Głosowanie jawne na sesjach Rady odbywa się za pomocą urządzeń umożliwiających sporządzanie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych.
- W głosowaniu jawnym Radni głosują przez podniesienie ręki oraz równoczesne naciśnięcie przycisku na konsoli elektronicznej urządzenia umożliwiającego sporządzanie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań Radnych.
- Za głosy oddane uznaje się te, które oddano za, przeciw i wstrzymujące się. W przypadku gdy przeprowadzenie głosowania, w sposób określony w ust. 5 nie jest możliwe z przyczyn technicznych przeprowadza się głosowanie imienne.
- W głosowaniu tajnym Radni głosują na kartkach opatrzonych pieczęcią Rady. Głosowanie to odbywa się z zachowaniem warunków tajności i przeprowadza je Komisja Skrutacyjna, która składa się z przewodniczącego i co najmniej 2 członków. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z zasadami ustalonymi przez Komisję Skrutacyjną i na właściwych kartkach.
- Głosowanie imienne odbywa się przez kolejne wywoływanie nazwisk Radnych i odnotowywanie w protokole czy Radny oddał głos „za”, „przeciw” czy „wstrzymuje się”.
- Imienne wykazy głosowań radnych, podaje się niezwłocznie do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej Gminy oraz w sposób zwyczajowo przyjęty na obszarze gminy.
§ 34.
- Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący Rady przy pomocy Wiceprzewodniczących oraz pracownika Biura Rady.
- Głosowanie tajne przeprowadza powołana przez Radę Komisja Skrutacyjna.
- Dopuszcza się przeprowadzenie głosowania tajnego za pomocą systemu elektronicznego podczas sesji przeprowadzonej z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość. Zapisu ust 1 wówczas się nie stosuje.
§ 35.
- Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”.
- Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.
- Bezwzględna większość głosów ma miejsce wówczas, gdy za kandydatem lub za wnioskiem oddany został, co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się oraz głosów nieważnych.
§ 36.
Przewodniczący Rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
§ 37.
- Jeżeli oprócz wniosku o podjęcie uchwały w danej sprawie zgłoszono wniosek o odrzucenie tego wniosku, w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku o podjęcie uchwały.
- Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje w/g ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
- W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
- Przewodniczący Rady może zarządzić głosowanie łączne nad grupą poprawek do projektu uchwały.
- Przewodniczący Rady zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
- Przewodniczący Rady może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 5 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały lub sprzeczność z przepisami prawa.
- Autopoprawki do projektu uchwały nie podlegają odrębnemu głosowaniu.
Rozdział 8.
KOMISJE RADY GMINY
§ 38.
- Rada powołuje stałe i doraźne Komisje do określonych zadań. Przedmiot działania poszczególnych Komisji, liczbę członków i skład osobowy określa Rada w odrębnych uchwałach.
- Przewodniczących Komisji stałych i doraźnych wybiera się odrębną uchwałą, zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
- Radny może być członkiem najwyżej trzech Komisji stałych.
- Zmiany w składzie Komisji możliwe są w każdym czasie, na wniosek zainteresowanego Radnego lub Przewodniczącego Komisji.
- W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na 1/3 posiedzeń Komisji w okresie jednego roku Przewodniczący Komisji może wnioskować do Rady o odwołanie członka Komisji z jej składu.
- W przypadku rezygnacji Radnego z pracy w Komisji, Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu tej rezygnacji.
- Członkowie Komisji stwierdzają swoją obecność na posiedzeniu Komisji podpisując listę obecności, która stanowi załącznik do protokołu z tego posiedzenia.
- Komisje mogą odbywać się z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość (tzw. zdalny tryb obradowania) w przypadku, gdy taki sposób pracy jest dopuszczalny na podstawie odpowiednich przepisów prawa. W takim przypadku potwierdzeniem obecności na posiedzeniu komisji jest wydruk sprawdzenia quorum.
§ 39.
Do zadań Komisji należy:
- współdziałanie w interesie Gminy z Wójtem w zakresie spraw, do których Komisja została powołana;
- opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych Komisji przez Przewodniczącego Rady oraz spraw przedkładanych przez członków Komisji;
- występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał;
- kontrola wykonania uchwał Rady w zakresie działania Komisji;
- inne zadania szczegółowo opisane w treści Statutu, dotyczące poszczególnych Komisji.
§ 40.
- Pracami komisji kieruje jej przewodniczący. Radny może być przewodniczącym tylko jednej komisji stałej Rady.
- W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji, komisję zwołuje i prowadzi zastępca przewodniczącego.
- Wyboru zastępcy przewodniczącego komisja dokonuje na pierwszym posiedzeniu na wniosek przewodniczącego komisji.
- Komisja może również powołać sekretarza komisji.
§ 41.
Komisje obradują na posiedzeniach.
§ 42.
- Komisje działają w oparciu o ramowy plan pracy zatwierdzony przez Radę na dany rok. Rada może, w drodze uchwały, dokonywać zmian w zatwierdzonym planie.
- Przewodniczący Komisji raz w roku, do końca miesiąca marca roku następnego, w sposób ustalony z Przewodniczącym Rady przedstawiają na sesji Rady sprawozdanie z działalności Komisji.
- Szczegółowe zasady działania, w tym odbywanie posiedzeń, współpracy z innymi podmiotami, Komisje ustalają w miarę potrzeb we własnym zakresie, nie naruszając przy tym postanowień Statutu.
- Informacje o terminie, miejscu i porządku posiedzenia komisji podaje się do wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej, nie później niż na 5 dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia.
§ 43.
- Komisje pracują na jawnych posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego komisji z własnej inicjatywy, na wniosek, co najmniej 1/4 członków Komisji.
- O planowanym posiedzeniu Komisji i proponowanym porządku obrad Przewodniczący Komisji informuje biuro Rady w terminie najpóźniej na 7 dni przez terminem posiedzenia. W biurze Rady powinny być dostępne materiały, dotyczące posiedzenia Komisji, najpóźniej na 2 dni przed jej posiedzeniem.
- Termin, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy posiedzeń zwoływanych w celu zaopiniowania projektów uchwał i może być skrócony do 2 dni.
- W posiedzeniach Komisji mogą uczestniczyć Radni niebędący ich członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.
- Przewodniczący Komisji może zaprosić na posiedzenie Komisji inne osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot omawianej sprawy.
- O prawie zabrania głosu przez Radnych, niebędących członkami Komisji lub przez inne osoby uczestniczące w jej posiedzeniu, decyduje Przewodniczący Komisji.
§ 44.
- Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków, uchwalanych w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy składu Komisji.
- Komisja w zakresie niezbędnym do rozpatrzenia sprawy objętej jej właściwością, uprawniona jest:
- żądać od Wójta złożenia wyjaśnień, informacji lub udostępnienia odpowiedniej dokumentacji;
- dokonać wizji lokalnych na terenie jednostek podporządkowanych Gminie.
- Obsługę techniczno – biurową Komisji zapewnia Wójt.
Rozdział 9.
KOMISJA REWIZYJNA
§ 45.
W zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy rozdziału 8.
§ 46.
- Rada kontroluje działalność Wójta, jednostek pomocniczych oraz jednostek organizacyjnych i w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
- W skład Komisji wchodzą Radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów.
- W skład Komisji nie mogą wchodzić Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący.
- Komisja rewizyjna kontroluje działalność Wójta , gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem legalności, gospodarności, rzetelności, celowości i zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym, w zakresie zadań własnych wymienionych w ustawie oraz uchwał Rady.
- Kontrolując działalność podmiotów wymienionych w ust. 1 Komisja Rewizyjna zwraca szczególną uwagę na stan realizacji zadań publicznych nałożonych ustawami i uchwałami Rady.
- Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu gminy.
- Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi.
§ 47.
- Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole w zakresie ustalonym w jej rocznym planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
- Przez kontrolę rozumie się porównanie stanu pożądanego wymaganego przepisami prawa powszechnie obowiązującego, przepisami statutu i uchwał Rady, w szczególności wynikającymi z uchwały budżetowej, ze stanem faktycznym, stwierdzonym na podstawie oryginałów przedłożonych dokumentów przez podmiot kontrolowany, oraz sformułowanie wniosków i zaleceń pokontrolnych dotyczących stwierdzonych niezgodności.
- Roczny plan kontroli Komisja przedkłada Radzie najpóźniej do 31 grudnia każdego roku poprzedzającego rok planowany.
- Plan kontroli Komisji Rewizyjnej powinien określać w rozbiciu na poszczególne miesiące roku kalendarzowego: temat kontroli, rodzaj kontroli, nazwę podmiotu kontrolowanego.
- Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy komisji rewizyjnej. Przystąpienie do wykonywania kontroli może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne, nie przewidziane w planie kontroli, na zlecenie Rady w zakresie, formach i terminach wskazanych w uchwałach Rady.
§ 48.
- Komisja przeprowadza dodatkowe kontrole w zakresie i terminie określonym przez Radę.
- Komisja nie może ingerować w toczące się postępowanie w indywidualnej sprawie, rozstrzyganej w drodze decyzji administracyjnej lub postępowania administracyjnego.
- Komisja może posiłkować się opiniami i ekspertyzami specjalistycznymi, których wykonanie następuje w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady, a koszty pokrywa się z budżetu Gminy, na podstawie umów zawartych przez Wójta.
§ 49.
- Członek Komisji podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przedmiot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego lub jego małżonka, krewnych lub powinowatych.
- Członek Komisji może również, na wniosek kontrolowanego lub z własnej inicjatywy, być wyłączony z udziału w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwości, co do jego bezstronności.
- O wyłączeniu członka z udziału w kontroli rozstrzyga Komisja.
§ 50.
Komisja kontroluje działalność, biorąc pod uwagę kryteria zgodności z prawem ( legalności), celowości, rzetelności i gospodarności, działając na podstawie i w granicach prawa.
§ 51.
- Kontrolowani są zobowiązani do zapewnienia techniczno – organizacyjnych i bezpiecznych warunków przeprowadzenia kontroli, wstępu do pomieszczeń, a także udostępniania potrzebnych dokumentów, udzielania informacji i wyjaśnień.
- Komisja Rewizyjna wykonuje czynności kontrolne w dniach i godzinach pracy, obowiązujących u kontrolowanego.
- Członkowie Komisji są obowiązani przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, sanitarnych oraz dotyczących ochrony tajemnicy, określonych przepisami prawa.
§ 52.
Zadaniem Komisji jest:
- rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego oraz porównanie z obowiązującym stanem prawnym,
- ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz przyczyn ich powstania, a także skutków i osób odpowiedzialnych za ich powstanie.
§ 53.
- Komisja dokumentuje przebieg oraz wyniki czynności kontrolnych i specjalnie w tym celu zakłada i prowadzi akta kontroli.
- Akta kontroli obejmują materiały dowodowe i inne dokumenty, związane z czynnościami kontrolnymi i służą wyłącznie do użytku służbowego.
§ 54. Komisja uprawniona jest do:
- wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej;
- wglądu do akt i dokumentów, znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością;
- zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów;
- żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach, dotyczących przedmiotu kontroli.
§ 55.
- Komisja sporządza protokół przyjęcia ustnych wyjaśnień. Wyjaśnienia ustne zainteresowana osoba składa, wobec co najmniej dwóch członków Komisji.
- Na żądanie wyjaśniającego, wyjaśnienia mogą być przez niego złożone na piśmie.
§ 56.
- Komisja w terminie 14 dni po zakończeniu kontroli sporządza protokół kontroli, który podpisują członkowie Komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu.
- Uwagi i zastrzeżenia podmiotu kontrolowanego, wniesione w formie pisemnej, stanowią załącznik do protokołu kontrolnego.
- Protokół sporządza się w czterech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, drugi Przewodniczący Rady, trzeci Wójt, czwarty egzemplarz pozostaje w aktach Komisji.
§ 57.
- Protokół pokontrolny zawiera:
- datę i wskazanie miejsca oraz czasu i przedmiotu kontroli;
- opis stanu faktycznego stwierdzonego w czasie kontroli;
- wykaz stwierdzonych nieprawidłowości z podaniem podstawy faktycznej i prawnej;
- projekt wniosków pokontrolnych;
- wykaz dokumentów załączonych do protokołu;
- podpisy członków Komisji.
- W przypadku, gdy protokół zawiera informacje objęte tajemnicą państwową lub służbową albo inną informację prawnie chronioną, zaopatruje się go w odpowiednią klauzulę.
§ 58.
- Przewodniczący Komisji jest obowiązany zwołać posiedzenie Komisji niezwłocznie po otrzymaniu protokołu pokontrolnego.
- Komisja omawia przebieg i wyniki kontroli, wypracowuje wnioski i zalecenia pokontrolne, sporządza wystąpienia pokontrolne.
- Wystąpienie pokontrolne zawiera ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń opisanych w protokole kontroli, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości, także uwagi i wnioski w sprawie ich usunięcia.
- Wystąpienia pokontrolne Komisja Rewizyjna przekazuje Przewodniczącemu Rady, Wójtowi oraz kierownikowi jednostki kontrolowanej.
§ 59.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu, do którego zostało skierowane wystąpienie, jest obowiązany zawiadomić Komisję oraz Wójta o sposobie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia.
- Kierownik, o którym mowa w ust. 1 może odwołać się w terminie 7 dni od daty otrzymania wystąpienia do Rady.
- Rozstrzygnięcie Rady jest ostateczne.
§ 60.
- Komisja Rewizyjna przedstawia wyniki swoich działań Radzie w formie sprawozdania.
- Sprawozdanie powinno zawierać:
- zwięzły opis wyników kontroli ze wskazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych nieprawidłowości oraz osób odpowiedzialnych za ich powstanie;
- wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości;
- jeśli zachodzi konieczność, wnioski o podjęcie odpowiednich kroków w stosunku do osób winnych powstałych nieprawidłowości.
- Rada w oparciu o analizę sprawozdania Komisji Rewizyjnej oraz wyjaśnień kierownika kontrolowanej jednostki może:
- odstąpić od zalecenia wykonania wniosków Komisji Rewizyjnej;
- odstąpić od wykonania wniosków Komisji Rewizyjnej dotyczących wyciągnięcia konsekwencji służbowych lub zastosowania innych przewidzianych prawem form odpowiedzialności;
- postanowić o przekazaniu sprawy organom ścigania w razie uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa lub wykroczenia.
§ 61.
Obsługę techniczno – biurową Komisji zapewnia Wójt.
Rozdział 10.
KOMISJA SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI
§ 62.
- W celu wykonania swych ustawowych zadań, Rada powołuje Komisję Skarg, Wniosków i Petycji.
- Komisja skarg, wniosków i petycji działa na zasadach określonych w rozdziale 8, z zastrzeżeniem zapisów niniejszego oddziału.
- W skład Komisji Skarg Wniosków i Petycji wchodzą przedstawiciele wszystkich klubów.
- W skład Komisji Skarg Wniosków i Petycji nie mogą wchodzić Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady.
- W razie przyjęcia przez członka Komisji Skarg Wniosków i Petycji funkcji Przewodniczącego Rady lub Wiceprzewodniczącego Rady, przewodniczący Komisji lub jego Zastępca podejmuje decyzję o zawieszeniu tej osoby w pracach członka Komisji Skarg Wniosków i Petycji i wnioskuje na najbliższej sesji o odwołanie jej ze składu Komisji.
- Komisja Skarg, Wniosków i Petycji działa na posiedzeniach, odbywających się w miarę potrzeby.
- Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji zwołuje posiedzenie niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia wpływu skargi, wniosku lub petycji.
§ 63.
- Do zadań Komisji Skarg, Wniosków i Petycji należy analiza i opiniowanie podlegających rozpatrzeniu przez Radę skarg, wniosków oraz petycji.
- Skargi, wnioski i petycje mogą być wnoszone pisemnie lub za pomocą poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu zgodnie z następującymi zasadami:
1) przyjmujący sporządza protokół, który podpisuje wnoszący skargę, wniosek lub petycję i przyjmujący zgłoszenie;
2) w protokole umieszcza się datę przyjęcia skargi, wniosku lub petycji, imię, nazwisko (nazwę) i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis sprawy;
3) przyjmujący skargę, wniosek lub petycję potwierdza ich złożenie, jeżeli zażąda tego wnoszący. - Skargi, wnioski i petycje niepodpisane, niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
§ 64.
- Po stwierdzeniu, że pismo jest skargą na działalność Wójta, bądź kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, wnioskiem lub petycją w zakresie właściwości Rady, Przewodniczący Rady przekazuje ją do analizy i zaopiniowania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.
- Komisja Skarg, Wniosków i Petycji może wystąpić do autora pisma o doprecyzowanie zarzutów lub uzupełnienie sprawy.
- W przypadku, gdy Rada nie jest właściwa do rozpatrzenia skargi, wniosku lub petycji złożonej przez obywateli, Rada w formie uchwały przekazuje skargę, wniosek lub petycję organowi właściwemu do rozpatrzenia, powiadamiając o tym fakcie autora.
- Komisja Skarg, Wniosków i Petycji, badając sprawę i prowadząc postępowanie wyjaśniające w związku ze złożoną skargą, wnioskiem lub petycją, może:
- wystąpić do Wójta albo do właściwego kierownika gminnej jednostki organizacyjnej z wnioskiem o zajęcie stanowiska;
- zebrać materiały, informacje i wyjaśnienia.
- Komisja Skarg, Wniosków i Petycji przygotowuje i przedstawia na najbliższej sesji Radzie wypracowane stanowisko w sprawie uwzględnienia bądź nieuwzględnienia skargi, wniosku lub petycji w formie projektu uchwały.
- Dokumenty przedstawiane przez Komisję Skarg, Wniosków i Petycji Radzie podlegają anonimizacji chyba, że skarżący lub wnioskodawca wyraził zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych przez Radę oraz na ich udostępnienie w Biuletynie Informacji Publicznej.
- O sposobie załatwienia skargi, wniosku lub petycji zawiadamia się wnoszącego sprawę w formie uchwały wraz z uzasadnieniem.
- O ostatecznym brzmieniu uchwały decyduje Rada.
§ 65.
- Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji organizuje pracę tej komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji lub wakatu na tym stanowisku, jego zadania wykonuje Zastępca Przewodniczącego.
- Komisja Skarg, Wniosków i Petycji składa raz do roku Radzie sprawozdanie ze swej działalności za rok poprzedni.
- Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 2 winno zawierać dane o ilości odbytych posiedzeń, liczbie rozpatrzonych skarg, wniosków i petycji oraz zwięzłą informacje o sposobie ich załatwienia.
- W sprawach nieuregulowanych w Statucie do rozpatrywania skarg i wniosków zastosowanie mają przepisy ustawy kodeks postępowania administracyjnego, a do rozpatrywania petycji – przepisy ustawy o petycjach.
Rozdział 11.
RADNI
§ 66.
- Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
- W przypadku obrad z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość potwierdzeniem obecności jest wydruk sprawdzenia quorum.
- Za udział w pracach Rady i w posiedzeniach Komisji Rady, a także w innych komisjach, do których został wybrany lub desygnowany, Radnemu przysługuje dieta według zasad określonych w odrębnej uchwale.
- Należności, o których mowa w ust. 3 przysługujące Przewodniczącemu Rady są określane w odrębnej uchwale.
- Radny powinien w razie niemożności uczestniczenia w sesji, posiedzeniu Komisji, powiadomić o ile to możliwe, z wyprzedzeniem, o swojej nieobecności odpowiednio Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego Komisji.
§ 67.
- Prawa i obowiązki Radnych określone są w ustawie o samorządzie gminnym i innych ustawach.
- Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
- Rozwiązanie z Radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady. Rada odmówi zgody, jeśli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez Radnego mandatu.
- Przewodniczący Rady udziela Radnym pomocy w zakresie przysługujących im uprawnień, a w uzasadnionych przypadkach podejmuje stosowne interwencje.
§ 68.
- Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucjach samorządowych, do których został wybrany i desygnowany.
- Rada może desygnować Radnego do reprezentowania Rady.
- Podstawą do udzielenia Radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć podpisane przez Przewodniczącego Rady.
- Przewodniczący Rady w porozumieniu z Radnymi może wprowadzić dyżury Radnych. Informację o dyżurach umieszcza się na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy oraz na stronie internetowej Urzędu Gminy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 69.
- Radny ma obowiązek:
- kierować się dobrem wspólnoty samorządowej, którą reprezentuje i dobrem jej mieszkańców,
- utrzymywać stałą więź z wyborcami poprzez:
- informowanie wyborców o stanie Gminy;
- konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady;
- propagowanie zamierzeń i dokonań Rady;
- informowanie mieszkańców o swojej działalności w Radzie;
- przyjmowanie postulatów, wniosków oraz skarg mieszkańców.
- Radny wykonując mandat ma obowiązek przestrzegać prawa, postępować godnie, rzetelnie i uczciwie.
Rozdział 12.
KLUBY RADNYCH
§ 70.
- Radni mogą tworzyć Kluby Radnych w/g następujących zasad:
- Klub powinien liczyć, co najmniej 3 Radnych;
- Radny może należeć tylko do jednego Klubu;
- o utworzeniu Klubu grupa Radnych tworząca Klub, informuje w formie pisemnej. Przewodniczącego Rady, przedstawia jego skład, imię i nazwisko Przewodniczącego Klubu oraz Regulamin Klubu;
- Klub podlega rejestracji w biurze Rady.
- Regulamin Klubu nie może być sprzeczny ze Statutem Gminy.
- Pracę Klubu organizuje Przewodniczący Klubu, wybierany przez członków Klubu.
- O zmianie w składzie osobowym Klubu lub o jego rozwiązaniu Klub informuje Przewodniczącego Rady. W przypadku obniżenia składu Klubu poniżej 3 osób, Klub ulega samorozwiązaniu.
- Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
- Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem Klubu.
Rozdział 13.
WSPÓLNE SESJE Z RADAMI INNYCH JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
§ 71.
- Rada może odbywać wspólne sesje z Radami innych jednostek samorządu terytorialnego.
- Wspólne sesje organizują Przewodniczący Rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
- Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują Przewodniczący Rady.
§ 72.
- Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej, co najmniej połowa Radnych z każdej Rady.
- W drodze głosowania wybiera się Przewodniczącego obrad wspólnej sesji.
- Uchwały wspólnej sesji zapadają w drodze odrębnego głosowania Radnych z każdej Rady.
- Uchwały oraz protokoły z obrad podpisują Przewodniczący zainteresowanych Rad.
- Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi, stosuje się odpowiednio przepisy Statutów jednostek samorządu terytorialnego, które biorą udział we wspólnej sesji.
- Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie Rady, biorące udział we wspólnej sesji chyba, że Radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
Rozdział 14.
WÓJT GMINY
§ 73.
- Wójt jest organem wykonawczym Gminy.
- Kadencja Wójta rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady i upływa z dniem upływu kadencji Rady.
- Po upływie kadencji Rady Wójt pełni swoją funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Wójta.
- Objęcie obowiązków przez Wójta następuje z chwilą złożenia ślubowania wobec Rady Gminy.
§ 74.
- Wójt kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
- Wójt wykonuje swoje zadania przy pomocy:
1) Urzędu Gminy;
2) jednostek organizacyjnych;
3) jednostek pomocniczych. - Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy nadany przez Wójta w drodze Zarządzenia.
§ 75.
Wójt wykonuje uchwały Rady oraz zadania określone przepisami prawa.
§ 76.
- Wójt wykonuje zadania Gminy określone przepisami prawa wydając zarządzenia.
- Zarządzenia Wójta są oznaczane następująco: kolejny numer zarządzenia i rok.
- Zarządzenia podpisuje Wójt.
- Zarządzenia Wójta ewidencjonuje się w rejestrze prowadzonym przez Sekretarza.
- Odpisy zarządzeń doręcza się kierownikom jednostek organizacyjnych lub pracownikom, którym powierzono wykonanie zarządzenia.
- Zarządzenia Wójta podlegają ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 77.
- Wójt przyznaje odznaczenie „Zasłużony dla Gminy Wierzchosławice”. Odznaczeniem tym mogą zostać wyróżnione osoby fizyczne lub prawne, które w sposób szczególny przyczyniły się do rozwoju lub promocji Gminy Wierzchosławice.
- Nadanie odznaczenia „Zasłużony dla Gminy Wierzchosławice” odbywa się w trybie zarządzenia Wójta.
Rozdział 15.
JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY
§ 78.
- Tworzenie, łączenie, podział, zmiana granic oraz znoszenie jednostek pomocniczych następuje w drodze uchwały Rady.
- Rada może utworzyć nowy podział Gminy na jednostki pomocnicze z własnej inicjatywy lub na wniosek mieszkańców, po zasięgnięciu opinii mieszkańców jednostek, których te zmiany dotyczą.
- Projekty uchwał o utworzeniu jednostek pomocniczych łączeniu, podziale, zniesieniu lub o zmianie granic są wyłożone do publicznego wglądu w siedzibie Urzędu Gminy przez okres 14 dni.
- Przewodniczący jednostki pomocniczej może uczestniczyć w sesjach Rady bez prawa udziału w głosowaniu. Przewodniczący Rady przekazuje Przewodniczącemu jednostki pomocniczej zawiadomienia o sesjach wraz z porządkiem obrad za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
- Przewodniczącemu jednostki pomocniczej przysługuje dieta w wysokości i na zasadach ustalonych przez Radę w odrębnej uchwale.
§ 79.
- Jednostka pomocnicza nie tworzy własnego budżetu.
- Szczegółową organizację oraz zakres działania jednostki pomocniczej określa Rada odrębnym statutem.
Rozdział 16.
AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
§ 80.
- Akty prawa miejscowego wydaje Rada w zakresie upoważnienia ustawowego.
- Akty prawa miejscowego podlegają ogłoszeniu na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w inny sposób określony w uchwale Rady.
- Urząd Gminy prowadzi zbiór aktów prawa miejscowego, dostępny do powszechnego wglądu.
Rozdział 17.
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 81.
Integralną część niniejszego uchwały stanowi mapa Gminy Wierzchosławice z podziałem na jednostki pomocnicze
§ 82.
- Przyjęcie i zmiana Statutu następują w drodze Uchwały Rady, podjętej zwykłą większością głosów.
- W sprawach nieuregulowanych w Statucie stosuje się przepisy odpowiednich ustaw.
§ 83.
- Traci moc uchwała nr LIV/325/2018 Rady Gminy Wierzchosławice z dnia 26 września 2018 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Wierzchosławice (Dz.Urz.Woj.Małop.2018.6793 ze zm.).
- Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
Przewodnicząca Rady Gminy
Małgorzata Moskal